KESİRLERİ ÖĞRENİYORUZ
ÇALIŞMANIN AMACI;
Türkiye yüzyılı Maarif modeli kapsamında 5. sınıfların Öğrencilerin kesirler konusunu somut materyaller kullanarak kavramalarını ve kesirlerin günlük hayatla ilişkilendirilmesini yaparak ve yaşayarak öğrenmelerini sağlamaktır.
Matemetik Öğretmeni Belga Karadağ, 5. sınıflar ile birlikte iş birliği yaparak pazardan portakal satın aldılar.
ÇALIŞMANIN BASAMAKLARI;
• Öğrenciler küçük gruplara ayrılır.
• Her gruba birer portakal dağıtılır.
• Portakal önce 2 eş parçaya bölünür. Oluşan kesirleri gösterilir.
• Ardından sırasıyla 3, 4, 5, 6, 8 ve 16 eş parçaya ayırarak her adımda kesirler gösterilir.
• Oluşan parçaların her biri “birim kesir” olarak adlandırılır.
• Öğrencilerden kesirlerin isimleri ve büyüklüklerini karşılaştırmaları istenir.
Örneğin: Portakal 4 eş parçaya bölündüğünde her parça portakalın dörtte biridir (1/4).
8 eş parçaya bölündüğünde ise her parça portakalın sekizde biridir (1/8).
ÇALIŞMANIN FAYDALARI;
* Somutlaştırma: Öğrencilerin kesirler konusunu somut materyaller (portakal) kullanarak kavramalarını sağlar. Soyut bir kavram olan kesirler, bu sayede öğrenciler için daha anlaşılır hale gelir.
* Yaşayarak ve Yaparak Öğrenme: Öğrenciler aktif bir şekilde sürece dahil olur, portakalları bölerek ve kesirleri gözlemleyerek öğrenirler. Bu, öğrenmenin daha kalıcı olmasını sağlar.
* Günlük Hayatla İlişkilendirme: Kesirlerin günlük hayattaki karşılığını (bir bütünün parçaları) somut bir örnek üzerinden görmelerini sağlar. Bu, matematiğin sadece okulda öğrenilen soyut bir konu olmadığını anlamalarına yardımcı olur.
* İş Birliği ve İletişim: Öğrencilerin grup çalışması içinde olması, iş birliği becerilerini geliştirir ve kesirler hakkında konuşarak, tartışarak öğrenmelerini sağlar.
* Birim Kesir Kavramını Anlama: Her bir eş parçanın "birim kesir" olarak adlandırılması, bu temel kavramın öğrenciler tarafından kolayca anlaşılmasına yardımcı olur.
* Kesirlerin Büyüklüklerini Karşılaştırma: Farklı sayıda eş parçaya bölünen portakallar sayesinde öğrenciler, kesirlerin büyüklüklerini somut olarak karşılaştırabilirler (örneğin, 1/4'ün 1/8'den büyük olduğunu görsel olarak deneyimleyebilirler).
* Motivasyon ve İlgi: Somut materyallerle yapılan etkinlikler genellikle öğrencilerin ilgisini çeker ve derse olan motivasyonlarını artırır. Bu da öğrenme sürecini daha keyifli hale getirir.